Sankthanstur til Økrisætra

Dette arrangementet er over!

Vi starter ved Heimskringla i Nannestad, og går ca 1 km langs hovedveien ned til Hokringler før vi svinger inn i skogen. Vi følger skogsstien oppover til vi møter Rondanestien, og passerer Jutulen, der det ligger flere gamle gravrøyser. Rondanestien fører oss videre forbi Lyholen og ned på Kavlebrumyra, som er et fredet kulturminne. Videre kommer vi til Losbyhytta og til Økrisætra hvor vi tar en lengre stopp. Der forlater vi Rondanestien og følger blåstien over Håkensbrenna, før vi kommer til Kringlervangen hvor det er flott utsikt mot Gardermoen. Stien fortsetter gjennom Kalldalen og Eskerudmåsån, ned til Eskerud og ut på hovedveien igjen. Dette er en flott tur på fine steder som fører oss forbi flere kulturminner som er beskrevet langs stien. Det er ca 330 høydemeter stigning frem til Økrisætra men vi avpasser tempo, og tar flere korte stopp på veien. Turen er ca 15 km.

Ta med mat og drikke, klær etter vær, og noe å sitte på. Vi passerer flere myrer underveis, så velg også gode sko.

Adkomst: Vi parkerer på Heimskringla/Gamle Kringler skole (Åsvegen 733, Nannestad).

Turen er gratis og åpen for alle. Turledere er Elise, Bjarte og Barbro.

Velkommen på tur med Nannestad Turlag!

Merk: På våre turer tar vi ofte bilder. Disse bruker vi i vår markedsføring og i sosiale medier. Dersom du ikke ønsker å bli fotografert ønsker vi at du tar kontakt med en av våre turledere ved turens start, så unngår vi selvfølgelig det.